Nedsläckning av 2G/3G

Just nu pågår ett teknikskifte där vi gör plats för 5G och ännu bättre 4G. Den sista masten stängdes 9 december.
Närbild av kvinna som tittar på mobiltelefon.

Så här kontrollerar du din utrustning

1. Testa om din mobil har stöd för 4G-samtal Ring 225 för att testa om din mobil stöder 4G-samtal. Om du befinner dig i ett område med endast 3G-täckning, kan du höra att samtalet går via 2G/3G, även om mobilen har stöd för 4G. 2. Kontrollera alla dina registrerade enheter och tjänster Logga in i Mitt Tele2 med BankID och kontrollera alla dina mobila enheter och tjänster som är registrerade på ditt personnummer. Här får du veta vad du behöver göra för att kunna fortsätta ringa och surfa när 2G- och 3G-näten stängs ner.
Närbild av kvinna som tittar på mobiltelefon.

Framtidssäkra din utrustning

De flesta med moderna mobiler och uppkopplad utrustning påverkas inte eftersom de redan använder 4G eller 5G. Men se över din utrustning – du kan ha elektronik som använder mobilnätet utan att du tänker på det. Det kan vara äldre mobiler, datorer och surfplattor med plats för SIM-kort, routrar och usb-donglar, olika typer av larm, värmepanna etc.

För att vara säker på att du kommer både kunna ringa och surfa efter nedstängningen är det bra att dubbelkolla att din mobil kan hantera samtal i 4G-nätet.

Äldre mobiler

Har du en äldre mobil med bara stöd för 2G/3G så behöver du byta ut den för att kunna fortsätta ringa och surfa.

Visa nya mobiler

Aktivera 4G-samtal

Har du en äldre mobil med 4G-stöd så kan du behöva aktivera 4G-samtal, även kallat VoLTE, för att kunna ringa röstsamtal i 4G-nätet. I de flesta fall sker detta automatiskt när du uppdaterar din mobil till senaste programvaran.

Aktivera 4G-samtal

Äldre router eller modem

Har du en äldre router eller modem med stöd för bara 3G så behöver du byta ut den för att kunna fortsätta surfa med mobilt bredband.

Annan utrustning med SIM-kort

Nedstängningen påverkar inte bara mobiler. Även annan utrustning med plats för SIM-kort, t.ex. larm, uppkopplade kameror eller smarta enheter, kan påverkas. Om de bara har stöd för 2G eller 3G behöver de bytas ut mot utrustning som fungerar med 4G och/eller 5G.

Frågor och svar om nedsläckningen

Vi släckte ner 2G- och 3G-näten mellan 1-9 december 2025. Fram till dess pågick en förflyttning av 3G-nätet, som inte påverkade 3G-täckningen i stort.

All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. Genom att stänga ner de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet så att vi kan bygga ut 5G-nätet samt erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster i vårt befintliga 4G-nät.

Det beror på vilken utrustning du har hemma idag. Om din utrustning är beroende av de äldre näten och inte är kompatibel med 4G eller 5G behöver du byta till en ny lösning.

Bra att tänka på:

Byta ut äldre 3G-mobil

Många 3G-mobiler kan fortfarande använda 2G, men eftersom båda näten försvann 1 december 2025 behöver de bytas ut till 4G- och 5G-mobiler.

Hitta din ny mobil

Aktivera 4G-samtal (VoLTE)

För att kunna ringa röstsamtal i 4G-nätet krävs att 4G-samtal, även kallat VoLTE, är aktiverat. I de flesta fall sker detta automatiskt när du uppdaterar din mobil till senaste programvaran.

Så här aktiverar du 4G-samtal

Om din mobil saknar stöd för 4G-samtal

Det finns 4G-mobiler som inte har stöd för 4G-samtal. Med en sådan mobil kan du inte ringa vanliga röstsamtal i vårt nät. Däremot kan du fortsätta använda appar som WhatsApp eller FaceTime för att ringa över mobilnätet. Vi rekommenderar att du byter till en modell som stöder 4G-samtal.

Annan utrustning med SIM-kort

Nedstängningen påverkar inte bara mobiler. Även annan utrustning med SIM-kort, som larm, uppkopplade kameror eller smarta enheter, kan påverkas. Om de bara har stöd för 2G eller 3G behöver de bytas ut mot utrustning som fungerar med 4G och/eller 5G.

De allra flesta har en mobil som stöder 4G och allt fler även 5G. Du kan kontrollera om din mobil har stöd för de nya teknikerna genom att gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under "Mobilnät" eller "Datakommunikation". Om du hittar alternativ för tal och datatrafik i 4G/5G så ska du välja den. Saknas ett 4G-alternativ så är din mobil för gammal och du borde byta ut den i god tid innan näten släcks. Du kan ta del av vår guide hur du ändrar dessa inställningar här: Aktivera 4G-samtal

Är du osäker så kan du kontakta mobilens tillverkare, vår kundservice eller besök en Tele2-butik.

Ett urval av mobiler som saknar stöd för 4G- och 5G:
Doro
  • 1350 --> 1380

  • 2414/2424

  • 507/509/516/621

  • 520X/530X/540X

  • 5030/5516

  • 608/609/615/624/631

  • 6030/6040/6041/6050/6060

  • 6520/6525/6530/6531

  • 6620/6621

iPhone
  • 4/4S

Nokia
  • 100/105/130/301

  • 1110i

  • 1208

  • 3310

  • 3720

  • 6310

  • C2-01

Samsung
  • Xcover 271

  • Xcover 550

  • GT-E1150

  • GT-E1200

  • GT-E1080

  • GT-S5610

  • Galaxy Trend Plus

Huawei
  • F616

  • F617

  • F656

  • F685

  • FC612E

SonyEricsson
  • J108i

Catepillar
  • CAT B30

Här finns mer information om hur nedsläckningen av 2G- och 3G-näten påverkar din tjänst Hemtelefoni via mobilnätet.

Det beror på vad du har för mobil. Enligt beslut från Post- och Telestyrelsen kommer vi behöva blockera mobiler som saknar stöd för nödsamtal (112) i vårt nät. Läs mer om beslutet här

Påverkas du av detta så har du fått information från oss. Har du inte fått sms eller mejl från oss så kommer din mobil fungera som vanligt efter 1 december 2025.

Du kan också testa själv genom att logga in i Mitt Tele2 och där kontrollera dina mobila enheter som är registrerade på ditt personnummer.

Mer plats för 4G och 5G

För att göra plats för 4G/5G och förbättra kapaciteten i vårt nät släcktes 2G och 3G ner mellan 1-9 december. 5G finns i hela vårt mobilnät och innebär bland annat:
  • 90% täckning av Sveriges yta + 99,9% av befolkningen
  • Snabbare och stabilare surf
  • Streaming med högre videoupplösning
  • Mindre buffrande och bättre spelupplevelser online
  • Ett mer pålitligt nät vid högre belastning

Vill du veta mer?

Mer information finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen), Konsumentverket och på bytnät.nu

Prisvärda mobiler

TechSverige driver bytnät.nu

TechSverige driver tillsammans med fyra mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre sajten bytnät.nu för att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till de moderna näten 4G, 5G och fiber. Genom att se över och eventuellt byta din utrustning så tidigt möjligt samt sprida ordet bland familj, vänner och kollegor ser du till att undvika situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller att det inte går att ringa längre. TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn.